Historie značky Jaguar

Historie značky Jaguar

Původ značky Jaguar

Původně byla společnost založena v roce 1922 jako Swallow Sidecar Company dvěma motocyklovými nadšenci – Williamem Lyonem a Williamem Walmsleym. Název SS Jaguar se poprvé objevil na voze 2,5 litre saloon v roce 1935. Názvem Jaguar byla posléze pojmenována celá společnost.

Vývoj

Jaguar si udělal jméno v padesátých letech sérií elegantních sportovních a luxusních vozů. V roce 1960 Jaguar koupil společnost Daimler od BSA (Birmingham Small Arms Company). Od konce šedesátých let byla značka Daimler používána jako nejluxusnější verze vozů Jaguar.

V roce 1966 se společnost Jaguar spojila s BMC (British Motor Corporation) a spolu s Austin Morfia zformovaly BMH (British Motor Holdings). Po fúzi se společností Leyland, která již kontrolovala Rover a Standard Triumph, vznikla v roce 1968 BLMC (British Leyland Motor Corporation). Finanční problémy vedly k zestátnění podniku v roce 1975 a vznikla společnost British Leyland (dále jen BL). V 70. letech vytvořily značky Jaguar a Daimler speciální divizi BL – Jaguar Rover Triumph Ltd. dokud nedošlo k restrukturalizaci začátkem 80. let., kdy vznikla společnost Austin Rover Group, do níž již Jaguar a Daimler nepatřily.

Privatizace automobilky Jaguar

V roce 1984 byla společnost Jaguar uvedena na britskou burzu – cílem byla privatizace. Společnost Jaguar obdržela nabídku od společnosti The Ford Motor Company v roce 1989 a o rok později byl Jaguar prodán.

V roce 1999 se stal částí koncernu Premiér Automotive Group spolu se značkou Aston Martin, Volvo a od roku 2000 Land Rover.

Společnost Jaguar byla původně umístěna v Blackpoolu, ale v roce 1928 bylo sídlo přeneseno do Coventry kvůli větším výrobním kapacitám. Dnes jsou jaguary sestrojovány v Castle Bromwich v Birminghamu, Halewoodu a Liverpoolu.

Modely Jaguar

Sportovní vozy

1948 – 1954 XK 120
1954 – 1957 XK 140
1957 – 1961 XK 150
1961 – 1974 E-type
1975 – 1996 XJS
1997 – 2006 XK (X100)
2007 – dodnes XK

Střední limuzíny

1935 – 1949 1 ½ Litre saloon
1955 – 1959 Mark I
1959 – 1967 Mark II
1963 – 1968 S-type
1966 – 1970 420
1967 – 1969 240&420
1999 – 2008 S-type
2001 – dodnes X-type
2008 – XF (nový model nahrazující S-type)

Velké limuzíny

1935 – 1948 2 ½ Litre sallon
1937 – 1948 3 ½ Litre saloon
1948 – 1951 Mark V
1951 – 1957 Mark VII (& VIIM)
1957 – 1959 Mark VIII
1959 – 1961 Mark IX
1961 – 1966 Mark X
1966 – 1970 420G
1968 – 1987 XJ6 serie 1,2,3
1972 – 1992 XJ12
1986 – 1994 XJ6 (XJ40)
1993 – 1994 XJ12 (XJ81)
1995 – 1997 XJ6 & XJ12 (X300 & X301)
1997 – 2002 XJ8 (X308)
2003 – dodnes XJ (X350)

Modely Konceptů

Pirana
XK 180
F-Type
R-Coupe
Fuore XF 10
R-DX6
XKRR
XKRS
Concept Eight
C-XF

Závodní historie Jaguaru

Společnost zaznamenala velký počet úspěchů na závodním poli, zejména v Le Mans 24 hodin. Vítězství v letech 1951 a 1953 s modely C-type, v letech 1955, 1956, 1957 s modelem D-type. Manažerem závodního týmu byl Lofty England, který se později stal výkonným ředitelem Jaguaru, přesněji začátkem 70. let.

Dalšími znamenitými výsledky se Jaguar může pochlubit až v letech 1988 a 1990, když se pod vedením Toma Wilkinshawa stal team TWR s tovární podporou opět vítězem slavného závodu Le Mans 24.

Koncem 90. let se Ford rozhodl, že Jaguar vstoupí do Formule 1. Ford koupil polotvární team Stewart Grand Prix a přejmenoval ho na Jaguar Racing. Program Jaguar F1 sice nebyl moc úspěšný, když dosáhl pouze dvou podiových umístění a to za pět sezón (2000-2004).

Později byl tým prodán novému majiteli Ditrichu Mateschitz a byl přejmenován na Red Bull Racing. Od roku 2004 nemá Jaguar oficiální účast v motorsportu.

Nejznámější závodní speciály Jaguar

Jaguar C-type (1951-1953)
Jaguar D-type (1954-1957)
Jaguar Lightweight E-type
Jaguar XJR Sportscars
Jaguar XJR-9 (1988)
Jaguar XJ 220 (1988)
Jaguar XJR 15 (1990)