Tato akce byla tentokrát pořádána JEC. Po sobotním dni v goodwoodu, kde akce XK60 byla poznamenána silným deštěm, bylo nedělní dopoledne příjemným překvapením. Slunce a modrá obloha. Tak začínal největší sraz letních měsíců. A jelikož počasí bylo opravdu pěkné a předcházející akce nebyla daleko, tak se na místo začaly sjíždět nekonečné řady aut. V 10 hodin byly vyčleněné prostory plně obsazeny a muselo se promtpně řešit kam umístit další a další vozy příjíždějící na místo akce. Vše se organizátorům podařilo elegantně vyřešit a mohlo se vesele pokračovat.
Závodní E-typy, všechny verze modelu XK, SS a Daimlery. K vidění byly vozy od mizerného, ale „pojídného stavu“ až po vozy Concourse. Ano, soutěž Concourse byla letos velmi napínavá. Přece jen když se postaví do souboje XK 140 ots – vítěz několika soutěží Concourse, SS100 v absolutně bezchybném stavu či E-type S1 ots, jež svou pověstí a úspěchy šlapal dvěma zmíněným adeptům na paty. Každý bodík měl neskutečnou váhu a účastníci srazu toto klání prožívali s neskutečným zaujetím a vervou.
Ale nejen vozy maximálních kvalit byly ozdobou srazu. Klasicky se na setkání ukázal NUB120, jež proslavil bájny Ian Aplleyard. Dnes nejcennější XKčko přivezl samotné muzeum Jaguaru. Několik závodních vozů bylo zájmem zejména mladších účastníků. Velmi zajímavé jsou poznatky majitel, se kterými jsem tam diskutoval. Jak moc dělá diferenciál, váha a výkon motoru. Jak sám jeden majitel a úspěšný profesionální závodních historických vozů říkal: „v současné době jsou závody historických vozů doménou úspěšných lidí a fanatiků. Jsou schopni dát do vozu neskutečné množství peněz, jen aby se jim splnil dětský sen. Ve vozech proto lze nalézt i agregáty s neuvěřitelným výkonem okolo 400 koňských sil.“ O tom, že výkony některých aut jsou vyhnány do neskutečných čísel stvrzuje i vůz řady XK vlastněný majitelem jedné z nejprestižnějších renovačních společností. Jeho XK s výkonem 380 koní bylo a asi stále je nejsilnějším XKčkem světa. Jak jsem se dozvěděl, cena za vyladění motoru se může pohybovat někde okolo 1 až 1,2 milionu korun.
Sraz probíhal ve znamenitém stylu. Ikdyž mi trochu chyběla společná vyjížďka. když jsem se na toto téma bavil se zakladatelem klubu, tak jen zakoulel ocima a zabrmlal neco o jiste oranizacni narocnosti. Je pravdou, že kolona několika stovek vozů by přivedla místní komunikace k jistému kolapsu.
Na srazu byl letos trochu zvláštní doprovodný program, který spousta lidí strávila s hamburgerem v ruce. Zajímavá ale byla přehlídka vozů z jiných koutů světa než z Británie. Své vozy proto ukázali účastníci z Holandska, Francie, Španělska a Itálie. Asi největší dálku urazilo několik posádek z Austrálie, jež své vozy z jejich domoviny posílali již 3 měsíce předem.
Určitě bych to shrnul jako velmi povedenou akci. Ikdyž co se programu týče, nedá se to s XK60 srovnat (vidět driftovat Stirlinga Mosse nebo závodní XK v 30 metrovém smyku je přeci jen zážitek). Příští rok bychom měli udělat českou výpravu a přivést několik vozů.